Vorige week schreef ik over focus op wat je wel wil. Vaak zijn we zo bezig met de medewerkers die minder functioneren of met brandjes blussen dat we vergeten onze aandacht te richten op de medewerkers die het gewoon erg goed doen. Maar voor je het weet, gaan deze medewerkers ook minder functioneren, want ook zij hebben jouw aandacht -meer nog dan anderen- hard nodig.

Ik hoor ondernemers en leidinggevende regelmatig zeggen: “ik vind complimenten geven lastig, het werk hoort er toch gewoon bij”. Ja, natuurlijk. We hebben echter allemaal bevestiging nodig én het werkt stimulerend te weten wat er gezien wordt, zodat je dat kunt blijven doen!

Waar herken je die goede medewerker nou aan, wat is compliment-waardig en wat doen nou die absolute toppers?

1) Ze zijn onderzoekend

Niemand heeft altijd een antwoord. Ook de beste niet. Het verschil is dat zij hiermee geen genoegen nemen. Als ze niet weten hoe de sapcentrifuge werkt, dan zoeken ze zit op en zorgen dat het apparaat aan de praat gaat.

2) Ze hebben een bescheiden ego

Gevoelens en onzekerheden zijn er, maar het mag niet het resultaat in de weg staan. Je beste medewerkers voelen zich verantwoordelijk voor hun eigen ervaringen. Hun ego zal geen problemen veroorzaken.

3) Ze nemen het voortouw

De ondernemer of leidinggevende kan niet de enige inspirator zijn. Succes is multidimensionaal. De beste medewerkers zijn een bron van inspiratie voor hun collega’s en helpen ze in hun beste kunnen.

4) Ze leren alles aan de anderen

Als je groeit met je bedrijf of veel personeelsverloop kent dan is er vaak nieuw personeel. Het is belangrijk om een inwerktraject te hebben, maar vaak is de hulp van andere medewerkers ook heel waardevol. De beste medewerkers weten hoe alles werkt en leggen dit uit aan nieuwe collega’s waardoor zij sneller en handiger taken kunnen uitvoeren.

5) hebben altijd een goede energie

Het kan vaak ineens heel druk zijn, er is iemand ziek of er is een lastige gast. De beste medewerkers raken niet gestrest door drukte, want zij stellen de juiste prioriteiten, pakken extra taken op en blijven verantwoordelijk voor hun eigen rol en taken.

6) Ze denken niet in problemen.

Medewerkers die zich diep begraven in hun eigen problemen worden verrast door ongewenste dingen. De beste medewerker kijkt altijd vooruit en ziet het geheel. Hij of zij weet wat er moet gebeuren om een een situatie niet te laten escaleren.

7) Ze creëren een groot netwerk

Bij voldoende steun en goede mensen om je heen is groeien veel makkelijker. Minder opleiding en training en een klein netwerk zullen mindere resultaten geven. De beste medewerkers kunnen snel anderen aanspreken om problemen op te lossen of kansen te benutten.

8) Ze uiten concrete feedback 

Er zijn altijd medewerkers die klagen en bij oplossingen is het nooit goed genoeg. Soms is dat door slecht werkgeverschap of leiderschap, maar niet zelden is het omdat het geven van feedback over de zaak meer is dan klagen en ideeën opperen. De beste medewerkers houden rekening met alle facetten binnen het bedrijf. Ze komen met een zinvol plan dat voor alle betrokkenen voordelen heeft.

9) Ze zijn eerlijk

Eerlijk zijn kan ongemakkelijk zijn en problemen geven. Daarom zeggen medewerkers niet altijd wat echt op hun hart ligt. De beste medewerkers weten dat de waarheid vroeg of laat naar buiten komt. Ze blijven vriendelijk en helpen anderen de waarheid te zien en voorkomen zo dat het in de toekomst echt problemen geeft.

10) Ze zijn intrinsiek gemotiveerd

Veel mensen hebben een job die ze eigenlijk niet willen. Ze werken puur voor het geld, omdat ze niet weg kunnen of omdat ze geen verandering willen. Deze mensen blijven wel, maar geven niks extra’s meer aan jouw zaak. De beste medewerkers kiezen elke dag opnieuw voor hun baan en delen dit enthousiast met anderen.

Joyce Vastenhouw is initiatiefnemer van Rondje Horecapersoneel. In maart 2019 presenteerde zij haar praktische boek ‘Binden & Boeien op de kaart’. Joyce heeft Rondje Horecapersoneel opgezet om binnen de horeca ondernemers, medewerkers én gasten te “Binden & Boeien”.

Download onze brochure!

Laat uw gegevens achter en u ontvangt per e-mail een link naar onze brochure met daarin een overzicht van onze dienstverlening, inclusief de door ons gehanteerde prijzen.

Bedankt! U ontvangt een download-link per e-mail.

Rondje Horecapersoneel maakt op deze website gebruik van cookies. Een cookie is een eenvoudig klein bestandje dat met pagina’s van deze website en/of Flash-applicaties wordt meegestuurd en door je browser op je harde schrijf van je computer wordt opgeslagen. Wij maken gebruik van technische cookies ( noodzakelijk voor de technische werking van de website) en analytische cookies (om gebruiksgegevens te verzamelen). Wij mogen gebruik maken van technische cookies maar u heeft het recht om te kiezen of u ook analytische inschakelt . Als u deze cookies inschakelt, helpt u ons om u een betere ervaring te bieden . Privacy policy