”Ook graag wakker worden met de geur van koffie?”

 

Heb je al trek in deze cappuccino?

Je kunt bijna de smaak van koffie proeven. Zelfs als je niet van koffie houdt, roept dit plaatje waarschijnlijk het beeld op van: gezellig koffie drinken met een vriend(in). Het beeld van een gezellige sfeer. Ook de slogan roept een sfeer op waarin veel mensen zich herkennen.

Zo hoort een vacaturetekst óók te zijn! Je proeft het, het prikkelt, daagt uit of is spannend. Plaatjes en tekst van een vacaturetekst moeten je als sollicitant in vogelvlucht meenemen hoe werk er óók uit kan zien. En uiteraard moet dat beeld een positief, gelukzalig gevoel oproepen.

Dat is wat jij met jouw vacature kunt doen! Mooi als het zoveel impact op jouw potentieel nieuwe medewerker heeft dat er een sollicitatie op volgt. Wat je daarvoor moet doen en ook vóóral… wat je achterwege moet laten. Wij geven je tips:

Do’s:

  • Gebruik een pakkend beeld als intro. Eentje die opvalt in het woud van advertenties.
    Een beeld zegt vaak meer dan een praatje. Kies een beeld dat de sfeer van jouw bedrijf goed en vooral positief neerzet. En maak de slogan ondersteunend.
  • De tekst is prikkelend, spannend of uitdagend. Wees vooral concreet. Vertel wie en wat je als bedrijf bent. Laat de sollicitant weten waar hij/zij terecht komt. Met wie komt hij/zij te werken.
  • Spreek in de je-vorm, daarmee spreek je de sollicitant dus rechtstreeks aan. Vertel welke bijdrage de sollicitant voor jouw bedrijf gaat hebben. Welk talent kan de sollicitant in jouw vacature kwijt. En hoe kan iemand zich in jouw bedrijf verder ontwikkelen
  • Blijf menselijk. Een lijst vol taken en eisen werkt afstotend. Mensen willen weten dat ze op een fijne plek terechtkomen, waar ze kunnen leren en groeien (en ja, fouten mogen maken). Benadruk de sfeer.
  • Houd het luchtig. Als het past bij jouw horecazaak -geef de positie waarvoor je iemand zoekt een grappige en merk-eigen titel. Er zijn genoeg serieuze zaken in de wereld, medewerkers willen weten dat ze bij jou plezier mogen hebben.
  • Aan het eind een duidelijke call to action! Maak het super gemakkelijk om online te solliciteren. Vermeld een contactpersoon met mailadres en/of 06-nummer voor meer info. En zorg er voor dat die contactpersoon op internet te vinden is: met wie bel ik als sollicitant?
  • Benut de positieve ervaringen van je medewerkers. Zij kunnen beter vertellen waarom het leuk werken is bij jou. Laat ze dat zeggen in een video of in een quote van een medewerker.

Dont’s:

  • Vermijd moeilijke woorden en clichés. Dat is super saai om te lezen, het prikkelt niet. Je bent de lezer zo maar kwijt en je nodigt de sollicitant niet uit.
  • Wees vooral niet volledig in je tekst. Dus geen volledige taakomschrijvingen, dat komt later wel. Het maakt de vacature erg onaantrekkelijk.
  • Schrijf de tekst niet vanuit jouw perspectief. Dus niet: ‘wat verwacht ik van de nieuwe medewerker’. Nee! ‘Wat kun je als nieuwe medewerker in je nieuwe baan bij ons verwachten. Schrijf dus vanuit het perspectief van jouw nieuwe werknemer!
  • Maak het vooral niet mooier dan de werkelijkheid. Als je zo een sollicitant moet binnenhalen gaat het op dag 1 al fout. Al je moeite zal voor niets blijken te zijn geweest en je kunt weer opnieuw beginnen. Tijd en energie voor niets geweest.
  • Stuur de sollicitant langs ingewikkelde formulieren die eerst ingevuld moeten worden. Dan weet je zeker dat hij/zij ergens afhaakt. Of maak er een lange en saaie sollicitatieprocedure van. De sollicitant voelt zich dan allang niet meer welkom.

 

Bea werkt als HR Horeca partner bij Rondje Horecapersoneel. Zij kan jou helpen met succesvolle werving. Hier lees je meer over Bea!

Tricia verzorgt voor onze klanten trainingen over Employer Branding. Dit is haar site!

Download onze brochure!

Laat uw gegevens achter en u ontvangt per e-mail een link naar onze brochure met daarin een overzicht van onze dienstverlening, inclusief de door ons gehanteerde prijzen.

Bedankt! U ontvangt een download-link per e-mail.

Rondje Horecapersoneel maakt op deze website gebruik van cookies. Een cookie is een eenvoudig klein bestandje dat met pagina’s van deze website en/of Flash-applicaties wordt meegestuurd en door je browser op je harde schrijf van je computer wordt opgeslagen. Wij maken gebruik van technische cookies ( noodzakelijk voor de technische werking van de website) en analytische cookies (om gebruiksgegevens te verzamelen). Wij mogen gebruik maken van technische cookies maar u heeft het recht om te kiezen of u ook analytische inschakelt . Als u deze cookies inschakelt, helpt u ons om u een betere ervaring te bieden . Privacy policy