Veel horecazaken hebben goede werknemers. En een groot deel van deze werknemers kunnen echte sterspelers worden, een ideale horecamedewerker. Het is een grote kracht wanneer je de potentie van jouw medewerkers (h)erkent. Je hebt namelijk iets heel moois in handen. Want jij kunt van een ‘goede medewerker’ een ‘ideale medewerker’ maken. Er zijn verschillende dingen om horecapersoneel zich gemotiveerd te laten voelen. Hier schrijf ik in mijn blogs over. Dit kan gaan van erkenning en positievere bekrachtiging tot het bieden van mogelijkheden tot persoonlijke ontwikkeling. Ook het kunnen doorgroeien in een andere rol met andere verantwoordelijkheden kan een echte boost geven. Zolang het maar oprecht en duidelijk overkomt.

Om het makkelijk te maken geef ik je de 5 manieren van effectief motiveren.

1. Geef complimenten
Je wilt dat jouw medewerker zich goed, zelfverzekerd en krachtig voelt. Kijk eens naar wat jouw medewerkers allemaal goed doen en geef een-op-een en face-to-face een compliment. Je hoeft echt niet alleen maar complimentjes te geven, maar zorg wel voor een goede balans. Tegenover 1 negatief moment zouden tenslotte 6 positieve momenten moeten staan. Jouw medewerker zal zich gezien en gewaardeerd voelen en het helpt bovendien de sfeer goed te houden.

2. Bied iedere werknemer een persoonlijke ontwikkelingsmogelijkheid
Iemand die in ontwikkeling blijft en de kans krijgt om zichzelf te ontwikkelen is aantoonbaar een betere medewerker. Door jouw medewerkers actief goede trainingen, cursussen of anderszins aan te bieden help je hen om in ontwikkeling te laten blijven. Je profiteert hiervan zelfs als het niet direct kennis voor de functie of de zaak betreft. Denk bijvoorbeeld ook eens aan het bezoeken van beurzen, of een lidmaatschap voor jouw medewerker bij een netwerkclub in de regio, want ook dat is leerzaam.

3. Wees flexibel
En dan hebben we het niet alleen over de roosters. Het gaat om jouw medewerkers het gevoel geven dat hun werk slechts één deel is van hun leven en de erkenning dat er meer in het leven van jouw werknemer speelt. Wees ruimhartig in het geven van vrije dagen als dat mogelijk is. Want als je de behoefte aan vrije tijd accepteert, dan heb je een beter presterende medewerker. Maar denk ook aan nieuwe ideeën. Als een medewerker iets nieuws aandraagt, sta hier dan voor open. Dit is immers hoe nieuwe dingen ontstaan. Wees niet bang om dit te supporten, een medewerker waar alle creativiteit (en energie) uit is door starre werkwijzen en routinematige bezigheden is echt niet beter.

4. Maak de zaak ook een zaak van jouw medewerker
Als jouw medewerkers het gevoel hebben dat het succes van de zaak ook door de bijdrage van de medewerkers komt, zullen zij zich nog harder gaan inzetten om ook in de toekomst successen te gaan boeken. Geef ook complimenten aan jouw medewerker in het bijzijn van anderen. Zo zien andere werknemers dat een positieve bijdrage wordt beloond. Dit werkt vaak stimulerend, want zo is duidelijk dat een minder goede bijdrage ook zichtbaar is. Dit koppel je natuurljk ook terug, maar doe dat een-op-een. Blijf hier niet te veel bij stil staan, maar bedenk een plan samen om het volgende keer te voorkomen.

5. Maak doorgroeimogelijkheden inzichtelijk
Als je het mogelijk maakt voor medewerkers om door te kunnen groeien dan is dat heel goed voor de betrokkenheid. Zij worden hier blij van. Het lijkt erop dat het helpt om je beste mensen te behouden. Maak vooraf duidelijk en inzichtelijk hoe iemand kan doorgroeien. Bijvoorbeeld door een uitbreiding van taken en verantwoordelijkheden en dan richting een volledige andere functie. Wanneer er een uitbreiding is of wanneer iemand is doorgegroeid zorg dan dat je dit beloond. Denk bijvoorbeeld aan extra functies creëren zoals junior medewerker, senior medewerker en supporter of aanvoerder. Of verantwoordelijk voor de bieren, de moestuin of iets anders met alle bijkomende taken. Zorg dat er ruimte is om een loonsverhoging te kunnen geven. Zo heeft de medewerker het idee dat hard werken wordt beloond. Als je de meer ervaren medewerkers de junior medewerkers laat inwerken zullen deze nieuwe medewerkers ook gaan streven naar de tijd dat zij ook ervaren medewerker zijn. Zolang er een duidelijk gezamenlijk doel is kan een beetje competitie geen kwaad.

Onthoud dat het motiveren van je medewerkers dynamisch is. Zij zullen zich constant afvragen of de deal nog aantrekkelijk genoeg is. Het zou je ”way of business” moeten zijn.

Wil je GRATIS online kijken hoe je het nu doet?

GRATIS 0-scan

Je krijgt de resultaten direct in je mailbox.

Joyce Vastenhouw heeft Rondje Horecapersoneel opgezet om binnen de horeca, ondernemers, medewerkers én gasten te “Binden & Boeien”.

a

Rondje Horecapersoneel maakt op deze website gebruik van cookies. Een cookie is een eenvoudig klein bestandje dat met pagina’s van deze website en/of Flash-applicaties wordt meegestuurd en door je browser op je harde schrijf van je computer wordt opgeslagen. Wij maken gebruik van technische cookies ( noodzakelijk voor de technische werking van de website) en analytische cookies (om gebruiksgegevens te verzamelen). Wij mogen gebruik maken van technische cookies maar u heeft het recht om te kiezen of u ook analytische inschakelt . Als u deze cookies inschakelt, helpt u ons om u een betere ervaring te bieden . Privacy policy