Het klinkt aanlokkelijk, gewoon jezelf zijn, weg van het gezeur, gedoe, alleen maar mensen die bij “jezelf” passen. “Je moet het gewoon zo doen”, wordt er ook wel gezegd. Denk bijvoorbeeld eens aan de uitspraak: “je moet je mensen gewoon goed behandelen”. Maar dat goed behandelen in de jaren ‘20 een heel andere betekenis had, wordt nog wel eens vergeten.

Een van de uitspraken die mij meer stoort is: “je moet gewoon jezelf zijn”. Nieuwe relaties, een nieuwe baan, een restaurantverkiezing of een presentatie over jouw nieuwe zaak brengen vast geregeld dit goedbedoelde advies op.

Wat dan wel

Ik vind dat je vooral niet jezelf moet blijven. Want als je een uitdaging of probleem hebt, dan doe je er goed aan om aan jezelf te werken, om je gedrag te veranderen. Of denk je dat toen die zaak in Amsterdam op het punt stond haar deuren te sluiten vanwege personeelstekort de adviseur zei: ondernemers, jullie moeten gewoon jezelf blijven!

Hoe authentiek wil je het hebben

Waarschijnlijk en hopelijk ben je niet die ondernemer die de deuren moet sluiten vanwege het personeelstekort. Maar ik begrijp ook dat het lijkt alsof de succesvolle ondernemers gewoon “zichzelf” zijn, authenticiteit uitstralen. En natuurlijk is het aantrekkelijk wanneer iemand volledig “zichzelf” lijkt te zijn. Denk bijvoorbeeld eens aan Herman den Blijker. De grote man met het kale hoofd en typische accent zul je niet snel met een rollende r horen spreken en bescheiden zien overkomen.

Weten wat de norm is in een bepaalde rol

Maar wat vind je ervan dat iemand die jarenlang op het strand heeft gewerkt en daar altijd met zijn collega’s gekke grappen maakte naar gasten? Mag die ook zichzelf blijven? En vind je het oké wanneer deze jongen bij een meer formele zaak gaat werken en tegen de gasten zegt: “een geile goede middag? Deze jongen was waarschijnlijk helemaal “zichzelf”, want hij maakt de hele dag dit soort grappen.

Leren, aanpassen of vertrekken, toch?

Ik denk dat de feedback (en ontwikkelingsmogelijkheid) die deze jongen kreeg helemaal terecht was. Hij zal moeten begrijpen dat deze grappen in deze omgeving en setting niet gepast zijn. Zeker in dit type zaak met dit type gasten. Hij zal dus, niet gewoon “zichzelf moet blijven”.

V&D versus De Bijenkorf

Voor bedrijven geldt natuurlijk hetzelfde. We kennen allemaal ‘V&D’. Deze keten was ooit succesvol, maar leeft nu slechts in onze herinnering. Zij bleven lekker authentiek vasthouden aan hun eigen waarden. De Bijenkorf bijvoorbeeld, deed het anders. Zij zagen de wereld en de wensen van de mensen veranderen, en veranderde mee. V&D is dood en De Bijenkorf is springlevend.

Smoesjes

“Jezelf blijven” is gewoon een smoesje om te kunnen doen wat je altijd deed. Als je verder wil komen in je bedrijf en een betere werkgever wil worden dan moet je aan jezelf werken en je gedrag veranderen. Mijn DISC collega zegt het zo: “behandel de ander zoals hij of zij behandeld wil worden”. Dus niet het ingebakken: “behandel de ander zoals je zelf behandeld wil worden”.

Inzicht in je eigen gedrag

Start vandaag nog met aangepast gedrag, want door dit voor een periode van drie maanden aan te houden zal het als eigen gaan voelen. Je zult hiermee successen gaan boeken. Wil je inzicht in je basis gedragsstijl? Vraag dan bij Rondje Horecapersoneel de gedragsanalyse aan.

Vraag aan!
a

Rondje Horecapersoneel maakt op deze website gebruik van cookies. Een cookie is een eenvoudig klein bestandje dat met pagina’s van deze website en/of Flash-applicaties wordt meegestuurd en door je browser op je harde schrijf van je computer wordt opgeslagen. Wij maken gebruik van technische cookies ( noodzakelijk voor de technische werking van de website) en analytische cookies (om gebruiksgegevens te verzamelen). Wij mogen gebruik maken van technische cookies maar u heeft het recht om te kiezen of u ook analytische inschakelt . Als u deze cookies inschakelt, helpt u ons om u een betere ervaring te bieden . Privacy policy