De zorgen en creatieve ideeën die spelen in de horeca

Vanaf 15 maart sloten alle horeca gelegenheden in verband met corona. Op 21 april zijn de maatregelen verlengd. Dit heeft een grote impact op de horeca. De maatregelen voor de horeca gelden voor nu in ieder geval nog tot 20 mei, maar mogelijk worden de maatregelen weer verlengd, al dan niet in een mildere vorm. De overheid is met verschillende maatregelen gekomen om de horeca tegemoet te komen, zo kan bijvoorbeeld sinds 6 april gebruik worden gemaakt van de NOW-regeling (noodfonds overbrugging werkgelegenheid) waarbij werkgevers maximaal 90% van de loonkosten vergoed kunnen krijgen. In de praktijk levert dit voor veel ondernemers niet de juiste ondersteuning. Welke zorgen leven er bij ondernemers op dit moment? Wat doen verschillende bedrijven om deze corona crisis door te komen? En welke creatieve ideeën zijn er wellicht ontpopt? Om antwoord te vinden op deze vragen heb ik een belronde gedaan langs onze contacten.

Mijn naam is Maaike de Ruiter en sinds half januari loop ik stage bij Rondje Horecapersoneel. Ik ben bezig met mijn master in social and organisational psychology op de universiteit in Leiden. Ik vind het ontzettend interessant om te onderzoeken wat mensen motiveert, hoe ze samenwerken en hoe ze beslissingen nemen. Daarnaast heb ik altijd veel energie gehaald uit mijn werk in de horeca. Dat ik nu de horeca kan ondersteunen en adviseren met de kennis en vaardigheden die ik heb opgedaan in mijn master vind ik heel leuk en daarom is deze stage voor mij een goede combinatie tussen mijn studie en de horeca. Als één van de laatste projecten van mijn stage belde ik verschillende ondernemers over hun zorgen, maar ook over hun creatieve ideeën. Wat is daar zoal uitgekomen?

Een veel gehoorde zorg: “Wat als het nog langer duurt dan we nu verwachten?” Veel ondernemers maken zich zorgen of ze het dan nog wel kunnen volhouden. Er is veel onzekerheid over de toekomst wat soms ook voor de nodige frustratie kan zorgen. Met name zaken die vooral draaien op het zomerseizoen of zelfs dicht zijn in de winter hopen dat de zomer nog genoeg kan opleveren. “Hoe komen we dan de winter door?” Deze vraag wordt veel gesteld. Er heerst ook onrust om weer aan het werk te kunnen. “Horecamensen zijn aanpakkers, dus niets doen werkt niet, dat is niet leuk.” Er zijn meerdere initiatieven waarmee ondernemers zich verenigen, om de politiek op te roepen naar de horeca te luisteren. In veel gevallen wordt de situatie dan ook steeds schrijnender.

Ondanks deze zorgen wordt er ook genoeg ondernomen bij verschillende bedrijven. Wat wordt er zoal gedaan? Er wordt overal ontzettend veel geklust, schoongemaakt en grootschalig onderhoud uitgevoerd. Klussen die op zich lieten wachten, worden nu opgepakt. Daarnaast kiezen veel ondernemers voor bezorgen of afhalen of allebei om toch nog iets te kunnen doen en op die manier de gasten nog te kunnen bedienen. Andere ondernemers daarentegen besluiten juist om niet aan bezorging of afhaal te doen. Soms is er een berekening gemaakt en is het niet winstgevend en andere bedrijven denken niet de nodige kwaliteit te kunnen leveren door nu een bezorgservice op te starten. Weer anderen sluiten niet uit in de toekomst alsnog te starten met bezorgen en afhalen.

Veel ondernemers zijn ook bezig met gastenbinding. Verschillende bedrijven hebben bijvoorbeeld partijen moeten verplaatsen, maar proberen hier creatief mee om te gaan door meteen een nieuwe datum in te plannen en flexibiliteit van gasten te vragen. Ook andere evenementen worden verplaatst en gasten worden uitgenodigd voor de nieuwe datum. Op deze manier proberen bedrijven mensen aan zich te blijven binden. Bedrijven ervaren dat er een gunfactor is, de horeca wordt ondersteund waar mogelijk door bijvoorbeeld de aanschaf van een cadeaukaart of gastenkaart.

Op het gebied van personeel worden verschillende dingen gedaan. Veel ondernemers zijn zoekende naar wat ze voor hun personeel kunnen betekenen. Er wordt wekelijks gecommuniceerd met het personeel en ondernemers vinden het belangrijk hen goed op de hoogte te houden. Personeel wordt gevraagd mee te denken en ze lijken dit ook graag te doen. Veel medewerkers, zowel vast personeel als medewerkers met een nul uren contract, zitten op dit moment thuis terwijl anderen tijdelijk in de zorg zijn gaan werken. “Er heerst een groot gevoel van saamhorigheid”. Juist nu is het misschien wel de tijd om te werken aan het ontwikkelen en trainen van je personeel. Zo geven sommige ondernemers biertrainingen, wordt bij andere seizoenstenten al gestart met de onboarding (het inwerken van nieuw personeel), wordt personeel gestimuleerd om artikelen of boeken te lezen voor meer verdieping of zijn er plannen om medewerkers de nieuwe kaart te laten proeven. Dit alles natuurlijk met in acht neming van de 1.5 meter afstand en met niet meer dan een beperkt aantal mensen tegelijkertijd.

Naast het trainen van personeel is dit ook een goed moment om na te denken over de ontwikkeling van je bedrijf. Ondernemers zijn bezig met functieomschrijvingen, het bedenken van een nieuwe menukaart en achterstallig administratief werk. Er wordt nagedacht over de vraag: “Wat als we straks open mogen, maar gedoseerd?” Ideeën die spelen zijn bijvoorbeeld minder tafels en een andere (kleinere) menukaart. “Hoe ga jij je onderscheiden als alles straks weer open mag?” “Hoe kun je met een minimale bezetting nog wel goede service geven zonder je eigen identiteit te verliezen?” “Snelheid wordt belangrijk, je wilt meer tafels bezetten.” “Zijn buffetten nog wel mogelijk?” “Zullen kroegen gaan werken met placeren en (meer)  upselling?” “En wat als je doelgroep voornamelijk uit ouderen bestaat, hoe ga je hun veiligheid waarborgen?” Dit zijn allemaal vragen waar over nagedacht wordt.

Ondanks de zorgen en de vragen die er spelen lijken de meeste ondernemers er positief in te staan naar omstandigheden. Veel ondernemers denken in kansen. “Niemand kan er iets aan doen, dus het is afwachten en aankijken.” “Iedereen doet wat ze kunnen en daarover stressen heeft geen zin.” Sommigen zien ook mogelijkheden; “het zorgt voor saamhorigheid.” “Personeel staat te trappelen om weer aan het werk te kunnen en tot die tijd pakken we de mogelijkheden die er zijn.”

Om af te sluiten een aantal tips en ideeën van verschillende ondernemers:

  1. Koop stokken van 1.5 meter zodat je de bezorging nog enigszins ‘persoonlijk’ kunt overhandigen
  2. SVH biedt op dit moment gratis e-learning aan, wijs je personeel hier op
  3. Yellowstone academy heeft ook een tijdelijke actie met gratis trainingen
  4. Wat is je kracht, waar ben je goed in? Haal nu veel kracht uit eigen huis, maak daar gebruik van
  5. Bezorg alleen bij ouderen of mensen die slecht ter been zijn, laat de rest afhalen
  6. Geef een eigen draai aan het bezorgen en afhalen; lever bijvoorbeeld luxer eten of lever iets wat nergens anders te krijgen is
  7. Organiseer een online quiz met alle medewerkers; op deze manier blijf je in contact en blijven zij betrokken
  8. Stuur regelmatig een nieuwsbrief naar je personeel
  9. Maak een facebookgroep om video’s te delen met je personeel over bijvoorbeeld gastvrijheid of hygiëne
  10. Maak video’s met updates voor de gasten over zaken waar het bedrijf nu mee bezig is
  11. Houd goed contact met leveranciers en maak afspraken
  12. Zoek contact met de gemeente over de handhaving van de regels
  13. Zorg voor uitstel van betalingen en zet abonnementen stop

 Maaike de ruiter is bereikbaar via maaike@rondjehorecapersoneel of 0683243233

Download onze brochure!

Laat uw gegevens achter en u ontvangt per e-mail een link naar onze brochure met daarin een overzicht van onze dienstverlening, inclusief de door ons gehanteerde prijzen.

Bedankt! U ontvangt een download-link per e-mail.

Rondje Horecapersoneel maakt op deze website gebruik van cookies. Een cookie is een eenvoudig klein bestandje dat met pagina’s van deze website en/of Flash-applicaties wordt meegestuurd en door je browser op je harde schrijf van je computer wordt opgeslagen. Wij maken gebruik van technische cookies ( noodzakelijk voor de technische werking van de website) en analytische cookies (om gebruiksgegevens te verzamelen). Wij mogen gebruik maken van technische cookies maar u heeft het recht om te kiezen of u ook analytische inschakelt . Als u deze cookies inschakelt, helpt u ons om u een betere ervaring te bieden . Privacy policy