Van de week heb je misschien al de quote uit de titel voorbij zien komen: ”erkenning & waardering loont”.

Wat is eigenlijk belangrijker; de erkenning & waardering of het loon? Een goed basisloon is belangrijk. Met een goed salarisvoorstel haal je die ene medewerker waarschijnlijk binnen. Het is alleen niet de reden waarom personeel blijft. Om jouw team zo gemotiveerd mogelijk te kunnen behouden is ‘goed werkgeverschap’nodig. Een element van goed werkgeverschap wil ik graag  uitlichten.

Vanuit veel onderzoeken weten we dat erkenning & waardering essentieel zijn. Maar ik vraag me altijd af of werkgevers dat ook zo zien. Dus ik ging weer eens op zoek naar inzichten. Op Facebook vind je bijvoorbeeld de groep ‘horecavrouwen’. Regelmatig worden hier vragen van elkaar beantwoord en het laatste topic was: ‘wat is nu de definitie van een goed werkgever?’. Wel, de antwoorden variëren, want waar de één het heeft over wederzijdse verantwoordelijkheid heeft de ander het over volledig inzoomen op de behoefte van de werknemer. En ook tijdens congressen en bijeenkomsten over ‘goed werkgeverschap’ en de personeelstekorten hoor je heel veel verschillende inzichten. Ik ben er van overtuigd dat er maar een paar zaken zijn die er in de basis écht toe doen. En één daarvan is: erkenning & waardering.

Wat is erkenning & waardering niet?

  • een appje met een complimentje
  • een gesprek waarin je tussen allerlei onderwerpen door ‘ook nog’ even zegt dat je zo blij met hem bent’
  • een salarisverhoging
  • een bonus
  • een personeelsfeest op kosten van jou
  • constant complimenten geven
  • tijdens een meeting aangeven hoe blij je met iedereen bent
  • goedgeefs zijn met het verstrekken van eten en drinken

”Door alle drukte heb ik hier geen tijd voor gemaakt. Een-op-een gesprekken? Nee, dat niet, maar wel een duur reisje, ze zien toch wel dat ik dat voor ze doe?”

Verrast dit je? Vorige week sprak ik met een vrouwelijke ondernemer uit Zeeland. Zij gaf aan te kampen met een motivatieprobleem bij haar personeel. ”Of ze lopen weg, of ze zijn heel even goed aan het werk en dan verzandt het weer.” Ze zegt: ”laatst heb ik nog een reisje cadeau gedaan en ik heb zelfs aangegeven dat de goede werknemers zich kunnen inkopen met aandelen.” Ik stelde haar een aantal vragen over de frequentie en kwaliteit van echt een-op-een contact. Een vorm van ‘heel even echte aandacht voor elkaar’. ”Door alle drukte heb ik hier geen tijd voor gemaakt. Een-op-een gesprekken? Nee, dat niet, maar wel een duur reisje, ze zien toch wel dat ik dat voor ze doe?”

Wat zou je dan wel kunnen doen? Er zullen altijd momenten zijn waarop je het even niet kunt opbrengen om tactisch te communiceren. ”Tafel 9, nu mee”! En dat is ook helemaal niet erg, sterker nog, dit is hartstikke goed. Maar het moet wel landen op een bedje van vertrouwen, op een bedje van competent voelen en van verbinding. En om aan die verbinding te werken hebben we oprecht en echt contact met elkaar nodig. Elkaar even in de ogen kijken, en zeggen ”dat doe je goed, ik vind het fijn dat je er bent, je bent belangrijk.” Maar ook, ”wat zou je willen leren en hoe kan ik je daarbij helpen”. Regelmatige momenten van een-op-een aandacht. Waarin jouw werknemer zich belangrijk voelt, gewaardeerd voelt en het gevoel heeft belangrijk werk te doen. En dan is een bonus, of een personeelsfeest op kosten van jou, een leuke bijkomstigheid.

Uiteraard spelen er meerdere factoren mee. Daarom is het super interessant om te bepalen hoe jij met jouw zaak scoort op bijvoorbeeld het ingrediënt ‘erkenning & feedback’ en op de negen andere factoren. Dit doe ik met de 0-scan. Aan de hand van de 0-scan en een persoonlijk gesprek stellen we een op maat gemaakt verbeterplan op zodat je weet wat je kunt blijven doen en wat je zou kunnen ontwikkelen. Want Binden & Boeien zorgt voor ongekende resultaten.

Infographic

+19,2 % hogere productiviteit

+ 35 % minder verzuim

+ 37 % meer winst

+ Minder verloop

+ Hogere werknemerstevredenheid 

Plan een vrijblijvende afspraak

 

 

a

Rondje Horecapersoneel maakt op deze website gebruik van cookies. Een cookie is een eenvoudig klein bestandje dat met pagina’s van deze website en/of Flash-applicaties wordt meegestuurd en door je browser op je harde schrijf van je computer wordt opgeslagen. Wij maken gebruik van technische cookies ( noodzakelijk voor de technische werking van de website) en analytische cookies (om gebruiksgegevens te verzamelen). Wij mogen gebruik maken van technische cookies maar u heeft het recht om te kiezen of u ook analytische inschakelt . Als u deze cookies inschakelt, helpt u ons om u een betere ervaring te bieden . Privacy policy