“Er zijn nu drie medewerkers tegelijk weggegaan. Ik lig er wakker van. Ik ben goed voor ze geweest en toch gaan ze weg. Ik heb nog gevraagd, waarom? Ik vind dit niet tof, zei ik. Het houdt me constant bezig”

“Hoeveel aandacht is er deze week gegaan naar de medewerkers die er nog wel zijn”, vroeg ik. Het is stil. “Weinig,” volgt als antwoord. “Heb je een exit gesprek met de mensen die zullen vertrekken gepland?”, vraag ik. “Nou, even kort, ik weet het wel,… etc.”

Allereerst is het heel nuttig om:
a. Positief afscheid te nemen en wellicht een tegenbod te doen
b. Belangrijk om te achterhalen wat nu de echter reden is voor vertrek en hier iets mee te doen.

Maar dit is symptoombestrijding. Je wilt Binden & Boeien.

Het Binden & Boeien levert niet morgen al resultaat op. Als je jouw structuur wat aan het veranderen bent, dan kan het zijn dat de mensen die al langer bij je zijn alsnog open wonden hebben, zij vertrekken bij een goed alternatief. De tevredenheid was immers al lager.

Het zou kunnen dat je hierdoor de indruk krijgt dat alle energie die je stopt in je mensen overbodig is. Dit is een valkuil! Blijf die energie inzetten en focus je op de hele reis van je medewerker. Van een sterke introductie en inwerkproces, van regelmatig 1-op-1 gesprekken, coaching op de vloer tot goede communicatie. Dat vereist focus. Jouw focus voor de bedrijfsvoering zal veel meer overgaan richting focus voor jouw personeel dat samen met jou uitvoering geeft aan het bedrijf.

Druk
Je beantwoordt e-mails, telefoontjes, fixt de storing met de pin, dealt met een zieke medewerker, terwijl je aan je bedrijf wil werken. Je kijkt constant op je telefoon terwijl je ook wel eens aandacht wil hebben voor het bouwen aan je bedrijf en reflectie of misschien zelfs je gezin, of je vrienden. Sociale media, even snel een reservering aannemen of een ondernemer uit de buurt bijstaan dragen bij aan “de waan van de dag”.

Toch is er een manier om te ontkomen aan deze waan en te focussen. Namelijk door jezelf dagelijks deze eenvoudige vraag te stellen: Wat doe ik nu níet?

‘Wat doe ik nu níet?’
Op het moment dat je jezelf die vraag stelt, neem je een stap terug, en dat kan precies genoeg zijn om de waan te verbreken.

Wat wil je wél doen?
Dat is de vraag waar het uiteindelijk om gaat. En natuurlijk gaat het niet alleen over de ‘kleine’ afleiding, maar ook om grotere beslissingen over hoe je je tijd besteedt. Als je zelf een dag op de vloer staat, kun je geen nieuwe business creëren. Soms wil je gewoon in je comfortzone blijven, maar verandering uit de weg gaan levert niets op. Focus op wat je wél wilt.

Joyce Vastenhouw is initiatiefnemer van Rondje Horecapersoneel. In maart 2019 presenteerde zij haar praktische boek ‘Binden & Boeien op de kaart’. Joyce heeft Rondje Horecapersoneel opgezet om binnen de horeca ondernemers, medewerkers én gasten te “Binden & Boeien”.

Download onze brochure!

Laat uw gegevens achter en u ontvangt per e-mail een link naar onze brochure met daarin een overzicht van onze dienstverlening, inclusief de door ons gehanteerde prijzen.

Bedankt! U ontvangt een download-link per e-mail.

Rondje Horecapersoneel maakt op deze website gebruik van cookies. Een cookie is een eenvoudig klein bestandje dat met pagina’s van deze website en/of Flash-applicaties wordt meegestuurd en door je browser op je harde schrijf van je computer wordt opgeslagen. Wij maken gebruik van technische cookies ( noodzakelijk voor de technische werking van de website) en analytische cookies (om gebruiksgegevens te verzamelen). Wij mogen gebruik maken van technische cookies maar u heeft het recht om te kiezen of u ook analytische inschakelt . Als u deze cookies inschakelt, helpt u ons om u een betere ervaring te bieden . Privacy policy