Bekende titel? Over die ene megatophit gaat dit blog in ieder geval niet. Met verbazing luister ik naar het gemak waarmee we elkaar om tijd vragen. ‘’Heb je even voor mij’’. Velen zullen gemakkelijk ‘ja’ zeggen. We zullen ons dan meteen focussen op de inhoud, maar minder op het feit dat we elkaar tijd geven. Alsof het waardeloos is.

Zichtbaar

De tijd is van onschatbare waarde. ‘’Heb je even wat geld voor mij, of mag ik je fiets lenen’’, is meer tastbaar, want het is zichtbaar. Dat is ook waarom er weinig waarde aan tijd wordt gehecht, dat is niks, noppes, nada, niente.

Salaris, uitstapjes, bonussen, opleidingen worden zichtbaar ontvangen. Dat wordt als waardevol bestempeld, zowel door werkgever als werknemer. Het lijkt erop dat men voor dat soort tastbare zaken kracht, energie en aandacht verruilt. Maar de tijd, wordt niet op waarde geschat.

”We zouden meer successen boeken en wat zouden er veel mensen in onze branche blijven!”

De (psychologische) basisbehoeften

Totdat we het hebben over zingeving, competent voelen, verbinding en vertrouwen. Want zodra we ons verbonden, competent en vertrouwd voelen, doen alle tastbare elementen er niet meer toe. We stralen als nooit te voren. Het gaat uiteindelijk niet zozeer om de tastbare beloningen, maar in de basis vooral om tijd en aandacht. En zo tegenstrijdig kunnen onze ideeën hierover zijn.

Hoe zou het in de zaken gaan als er meer aandacht is voor de drie basiselementen van vertrouwen, competent voelen en verbinding? We zouden meer successen boeken en wat zouden er veel mensen in onze branche blijven!

”Als er een snelle hapklare en zichtbare oplossing was zou iedereen al begonnen zijn”

En toch, het gemak van snelle oplossingen lonkt, want de effecten lijken op korte termijn succesvol terwijl je met de inzet van jouw aandacht en tijd niet direct voelt wat de effecten zijn. Daarvoor moet je geduld hebben.

Nu is het natuurlijk niet zo dat de werkgevers en/of managers alleen maar aandacht hebben voor de fysieke en snelle aandacht en beloning. Want er zijn altijd een paar mensen met wie het heel goed klikt en waar voldoende aandacht en tijd aan wordt gegeven. Dat lukt vaak, zonder dit bewust te doen. Terwijl juist alle medewerkers van deze tijd en aandacht zouden kunnen profiteren. Zeker door dit bewust te geven.

Want de tijd die je aan andere zaken geeft krijg je natuurlijk niet meer terug. Maar levert deze tijd je wel net zoveel op? Stel nou dat je wel actief tijd en aandacht gaat schenken aan jouw medewerkers? Het resultaat? Jij verdeelt je tijd bewust en houdt meer tijd over, jouw medewerkers zijn meer betrokken, productiever, verzuimen minder en jouw gasten zullen blijer zijn. Dus: heb je even voor mij?

Joyce Vastenhouw heeft Rondje Horecapersoneel opgezet om binnen de horeca, ondernemers, medewerkers én gasten te “Binden & Boeien”. Op 25 & 26 maart 2019 lanceert zij haar boek ”Binden & Boeien op de kaart”. Een recept voor onweerstaanbaar werkgeverschap.

a

Rondje Horecapersoneel maakt op deze website gebruik van cookies. Een cookie is een eenvoudig klein bestandje dat met pagina’s van deze website en/of Flash-applicaties wordt meegestuurd en door je browser op je harde schrijf van je computer wordt opgeslagen. Wij maken gebruik van technische cookies ( noodzakelijk voor de technische werking van de website) en analytische cookies (om gebruiksgegevens te verzamelen). Wij mogen gebruik maken van technische cookies maar u heeft het recht om te kiezen of u ook analytische inschakelt . Als u deze cookies inschakelt, helpt u ons om u een betere ervaring te bieden . Privacy policy