Gesprekken over het functioneren van medewerkers schieten er in de horeca vaak bij in. Laat staan dat er een beoordelingsgesprek wordt gevoerd. Het klinkt allemaal best zwaar. Maar als je het doel voor ogen houdt; zorgen dat de medewerker en misschien ook jijzelf gemotiveerder aan het werk kunnen, dan is begrijpelijk waarom het beter is om wel in gesprek te blijven met elkaar.

Er zijn meerdere voordelen aan het voeren van een gesprek waarin het functioneren aan bod komt en waar je als leidinggevende een beoordeling over dit functioneren kan geven. Het beste resultaat behaal je echter bij een gelijkwaardig gesprek, waarin er voor beide partijen ruimte is om feedback te geven.

‘’Er zijn meerdere voordelen aan het voeren van een gesprek’’

Je kunt deze gesprekken wat mij betreft in één en dezelfde vorm gieten, bijvoorbeeld als een ‘ontwikkelgesprek’. Je wilt immers dat de medewerker in de toekomst bevlogen en gemotiveerd aan het werk kan. Een gelijkwaardig en regelmatig gesprek draagt daaraan bij. Voer bijvoorbeeld maandelijks korte ontwikkelgesprekken en halfjaarlijks langere gesprekken. Op deze manier kun je goed aanvoelen wat er speelt en problemen vóór zijn.

Geen alternatieve tekst opgegeven voor deze afbeelding

Maar wat moet je nu wel en niet doen tijdens zo een ontwikkelgesprek?

Do: Spreek verwachtingen uit en maak doelstellingen objectief en meetbaar.

Don’t: Zelf het meeste aan het woord zijn en de medewerkers zich niet gehoord laten zijn

 

Do: Zet samen doelstellingen op en zorg er voor dat het ook de doelstellingen van de medewerker zijn

Don’t: Richt het gesprek op het karakter van de medewerker of zaken die hij of zij niet kan veranderen

 

Do: Geef regelmatig feedback over het functioneren en maak een schriftelijke en realistische weergave van het gesprek

Don’t: Geef feedback en beoordelingen onregelmatig of te weinig en laat hierdoor de medewerker in onzekerheid

 

Do: Maak duidelijk welke doelstellingen jouw horecabedrijf heeft en hoe de doelstellingen van de medewerker daaraan bijdragen. Complimenteer en stuur bij.

Don’t: Wees onvoorbereid op het gesprek en maak het hierdoor onbelangrijk

 

Do: Zorg voor een eerlijke en duidelijke evaluatie en verzin er na afronding van het gesprek niet nog allerlei zaken bij. Houd het feitelijk.

Don’t: Geef een medewerker een beoordeling op basis van gevoel of omdat je hem of haar toch niet zo aardig vindt.

 

Soms is het lastig te bepalen hoe je deze gesprekken in jouw horecazaak vorm gaat geven. Hoe weet je dat je het juiste doet? Hoe weet je of je het talent van jouw medewerkers optimaal benut? En wie zou deze gesprekken moeten voeren? Hoe zorg je dat jouw leidinggevenden of teamcoaches optimaal zijn voorbereid? Bel gerust eens op, zodat ik hierover met je in gesprek kan.

Joyce Vastenhouw is initiatiefnemer van Rondje Horecapersoneel. In maart 2019 presenteerde zij haar praktische boek ‘Binden & Boeien op de kaart’. Joyce heeft Rondje Horecapersoneel opgezet om binnen de horeca ondernemers, medewerkers én gasten te “Binden & Boeien”.

Download onze brochure!

Laat uw gegevens achter en u ontvangt per e-mail een link naar onze brochure met daarin een overzicht van onze dienstverlening, inclusief de door ons gehanteerde prijzen.

Bedankt! U ontvangt een download-link per e-mail.

Rondje Horecapersoneel maakt op deze website gebruik van cookies. Een cookie is een eenvoudig klein bestandje dat met pagina’s van deze website en/of Flash-applicaties wordt meegestuurd en door je browser op je harde schrijf van je computer wordt opgeslagen. Wij maken gebruik van technische cookies ( noodzakelijk voor de technische werking van de website) en analytische cookies (om gebruiksgegevens te verzamelen). Wij mogen gebruik maken van technische cookies maar u heeft het recht om te kiezen of u ook analytische inschakelt . Als u deze cookies inschakelt, helpt u ons om u een betere ervaring te bieden . Privacy policy