Dat een medewerkerstevredenheidsonderzoek goed is voor jouw zaak is niks nieuws!

Positieve ervaringen bij jou in de zaak geven een boost aan jouw medewerkers. Zij raken meer bevlogen en tevreden, en dat is goed. De personeelstekorten worden niet minder ingeschat dus het Binden & Boeien van werknemers is belangrijk. Zij zijn immers de ambassadeurs van jouw zaak en wanneer je betrokken medewerkers hebt dan wordt het werven van nieuw personeel een stuk makkelijker. Een medewerkerstevredenheidsonderzoek (MTO) is goed om de tevredenheid en de ervaring in kaart te brengen en het helpt je om echt te kijken door de ogen van jouw medewerkers.

Wie doet een medewerkerstevredenheidsonderzoek?

Over alle branches gemeten is het niet ongebruikelijk om een medewerkerstevredenheidsonderzoek uit te voeren (DUO Market Research), want 91% doet dit namelijk wel eens. En in de horeca mag dit waardevolle onderdeel best wat meer aandacht krijgen. Ik ervaar dat het soms als lastig wordt ervaren om werknemers te laten deelnemen aan het onderzoek, maar als je hier de juiste mensen bij betrekt dan is dit goed te doen. De medewerkers zijn over het algemeen erg enthousiast over het feit dat er op een dergelijke manier om hun mening en visie gevraagd wordt.

Waar let ik op?

Het systeem van Rondje Horecapersoneel houdt rekening met de belangrijkste voorwaarde, want dat is ‘vertrouwen’. Zo blijft de privacy van de deelnemers gewaarborgd en zijn antwoorden niet naar een persoon te herleiden. Het is verleidelijk te denken dat de gesprekken aan de bar of na werk genoeg input leveren, maar de meeste werknemers geven toch liever hun mening wanneer dit anoniem is.

‘’De resultaten zijn de basis voor actie’’

De resultaten

Wanneer de resultaten binnen zijn dan heb je een goed beeld van hoe er over bepaalde thema’s aangekeken wordt. Maar wat ga je hier nu mee doen? Meestal leveren de resultaten ook een aantal verrassende inzichten op. Het is goed om hiervoor open te staan. De ontwikkelingen zijn zo zichtbaar. Het is belangrijk om de resultaten op hoofdlijnen te delen met jouw team. Wat zij aangeven te willen is een korte en bondige terugkoppeling en acties!

Acties!

Dat de actie die je nu gaat ondernemen cruciaal is zal je niks verbazen. Er ontstaat mogelijk een contraproductief resultaat wanneer er niks met de resultaten gedaan wordt. Dan was het allemaal voor niets. De belangrijkste punten kun je nu serieus oppakken en zorg dat hiermee direct snel resultaat kan worden geboekt, door bijvoorbeeld wat te doen met de manier van communiceren, een training te organiseren of andere uit het onderzoek komende resultaten op te volgen. En niet onbelangrijk, deel vooral ook resultaten waar je trots op bent!

Meer succes

Denk je erover om het medewerkerstevredenheidsonderzoek te laten uitvoeren dan nemen wij deze tips voor je mee:

  1. Vertel vooraf duidelijk wat het doel is, wat we willen onderzoeken en wat we ermee gaan doen. Dit maken we specifiek
  2. We betrekken medewerkers zoveel als mogelijk bij het onderzoek. Zowel bij het onderzoek als de uitkomsten hiervan
  3. Als leidinggevende en als team maak je een plan waarbij je elkaar op de hoogte houdt van de voortgang, succes vieren en leren van fouten!
  4. Als horecaondernemer let je ook op de kosten. Dit snap ik. Een MTO is een betaalbare investering.
Contact
a

Rondje Horecapersoneel maakt op deze website gebruik van cookies. Een cookie is een eenvoudig klein bestandje dat met pagina’s van deze website en/of Flash-applicaties wordt meegestuurd en door je browser op je harde schrijf van je computer wordt opgeslagen. Wij maken gebruik van technische cookies ( noodzakelijk voor de technische werking van de website) en analytische cookies (om gebruiksgegevens te verzamelen). Wij mogen gebruik maken van technische cookies maar u heeft het recht om te kiezen of u ook analytische inschakelt . Als u deze cookies inschakelt, helpt u ons om u een betere ervaring te bieden . Privacy policy