We zijn bezig met de ervaring van onze gasten. We willen weten wat zij van ons vinden en volgen de ratings op sites zoals Instagram of andere feedbacktools, en terecht. We letten op hoe de gast ontvangen wordt, de aankleding, de kwaliteit en snelheid en zorgen ervoor dat deze gast nog eens terug wil komen. En dit is natuurlijk goed voor het bedrijf.

We vergeten alleen vaak het belangrijkste kapitaal: onze medewerkers. Hoe kun je verwachten dat zij de reis van de gast invullen als hun eigen reis bij de eerste werkdag al stopt? Hoe kun je gastvrijheid of gastgerichtheid vragen als er niet wordt geïnvesteerd in de medewerkersreis? Medewerkers die van hun werk houden en lekker in hun vel zitten, bruisen van energie; zij zijn ambassadeur; zij zijn onderscheidend. Zorg je naast een goede reis voor de gasten ook voor een onweerstaanbare medewerkersreis, dan krijg je het beste van beide.

Om de medewerkersreis goed te doorlopen zijn er 7 belangrijke momenten:

  1. Werving

Zorg voor een onweerstaanbaar en aantrekkelijk imago. Benut de juiste kanalen.

  1. Selectie

Maak het selectieproces belangrijk. Hoe beter iemand aansluit bij jouw bedrijf, hoe groter de kans op een duurzame relatie.

  1. Instap

Wat je er niet instopt komt er ook niet uit. Hoe belangrijker jij de eerste periode maakt, hoe meer waarde jouw kersverse medewerker aan het werk en jouw bedrijf hecht.

  1. Versterking

Zorg ervoor dat je jouw medewerker zo goed mogelijk begeleidt in zijn of haar rol. Denk hierbij aan de juiste materialen en spullen, een duidelijke verwachting, maar bovenal erkenning & feedback.

  1. Toetsen

Check regelmatig of er nog een optimale fit is. Wat gaat er goed en wat kan er beter?

  1. Respons

Wat zegt de medewerker over jouw bedrijf? Zorg dat je de medewerker een stem geeft en dat je weet wat er écht speelt.

  1. Waardering

Zorg dat je de medewerker op een dusdanige manier waardeert dat hij of zij zich ook gewaardeerd voelt. Zelfs en misschien juist de medewerker die ook weer uitstroomt.

 

Zodra je deze reis vorm geeft zul je merken dat de ingrediënten onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn.

Je kunt nu natuurlijk meteen alle momenten tegelijk willen aanpakken, maar meestal komt er van zulke ongrijpbare en grote plannen weinig terecht. Het wordt top down bedacht en vol energie gebracht, maar de initiatieven doven grotendeels net zo hard weer uit. Het enthousiasme zakt weg en er komt niets van terecht.

Hoe zorg je nou wel dat je aan die medewerkersreis kunt gaan bouwen? En hoe zorg je dat er draagvlak is en dat nieuwe initiatieven blijvend zijn? Vaak is dit een kwestie van denken in kleine, praktische stappen die je vooral gaat doen.

Om te kunnen starten met kleine stappen heb je de juiste vragen nodig zoals: “hoe willen we overkomen in onze wervingsteksten en -beelden, hoe gaan we onze medewerkers ontwikkelen, hoe gaan we zorgen voor dat medewerkers weten wat zij goed doen of hoe zorgen we ervoor dat zij onze doelen kennen en naleven?

Belangrijk is om steeds na te gaan wat de doelen zijn van jouw bedrijf en wat hebben jouw medewerkers nodig, waaruit de focus en wat levert nu het meeste op.

Ga eens in gesprek met Bea, Lisette of Joyce en kom erachter hoe jij zorgt voor bevlogen medewerkers en bevlogen bedrijfsresultaten.

Download onze brochure!

Laat uw gegevens achter en u ontvangt per e-mail een link naar onze brochure met daarin een overzicht van onze dienstverlening, inclusief de door ons gehanteerde prijzen.

Bedankt! U ontvangt een download-link per e-mail.

Rondje Horecapersoneel maakt op deze website gebruik van cookies. Een cookie is een eenvoudig klein bestandje dat met pagina’s van deze website en/of Flash-applicaties wordt meegestuurd en door je browser op je harde schrijf van je computer wordt opgeslagen. Wij maken gebruik van technische cookies ( noodzakelijk voor de technische werking van de website) en analytische cookies (om gebruiksgegevens te verzamelen). Wij mogen gebruik maken van technische cookies maar u heeft het recht om te kiezen of u ook analytische inschakelt . Als u deze cookies inschakelt, helpt u ons om u een betere ervaring te bieden . Privacy policy