In elke zaak zullen er medewerkers vertrekken. Zij nemen ontslag. Het totaal aantal medewerkers en de hoeveelheid aan vertrekkende medewerkers vatten we in een verlooppercentage. In de 0-scan rekenen we dit percentage voor je uit. Hoe hoger dit percentage is, hoe meer kosten je maakt. Ook kan een hoog verlooppercentage iets zeggen over de manier waarop je je mensen kunt behouden.

Als het percentage aan verloop hoog is en jouw goede mensen vertrekken dan is er een probleem. Wanneer er mensen vertrekken die niet goed presteren dan is dit meestal geen probleem.

Onaantrekkelijk zijn is ook een strategie

De best presterende en de minst presterende medewerkers vertrekken het meest snel. De best presterende medewerker vertrekt waarschijnlijk omdat het gras elders al snel groener lijkt. Deze medewerker verdient in mijn optiek de meeste aandacht. Zowel in waardering als uitdaging. Aan de andere kant komt het vaak voor dat verloop gestimuleerd wordt. Slecht presterende medewerkers krijgen geen (extra) waardering meer, krijgen onaantrekkelijke taken en worden onaardig behandeld, zodat zij ontslag nemen.

Bijverschijnselen

Maar het is niet aan te raden om altijd voor deze aanpak te kiezen. Er kunnen zich hierdoor namelijk andere problemen gaan voordoen. Andere medewerkers kunnen hierin meegenomen worden. Het negeren of verwaarlozen van een medewerker kan een negatieve werksfeer tot stand brengen.

Twee maandsalarissen

Verloop kost een heleboel geld. Als we iemand goed willen inwerken en hiervan de vruchten willen plukken dan kost het vervangen van een medewerker al gauw twee maandsalarissen. We zien het volgende proces bij medewerkers wanneer we kijken naar verloop.

Wanneer een medewerker niet tevreden is kan er een intentie ontstaan om te stoppen. Maar wanneer er niet voldoende of geen alternatieve mogelijkheden zijn zal deze medewerker geen ontslag nemen. In de huidige tijd zijn er veel alternatieve mogelijkheden. Jij zult je als werkgever nog meer moeten inzetten om die tevredenheid hoog te houden.

Ontevredenheid niet altijd een indicator voor vertrek

Over een lange periode is het echter anders. Want tot een dienstverband van ongeveer vier jaar zullen de ontevreden werknemers waarschijnlijk vertrekken (Dickter, Roznowski and Harrison). Maar degene die dat nog niet hebben gedaan, leggen zich er mogelijk bij neer. Nu is de tevredenheid dus geen indicatie meer voor mogelijk vertrek. Deze medewerker blijft, ondanks een lagere mate van tevredenheid.

Natuurlijk zijn er ook andere redenen voor medewerkers om te vertrekken. Dit kun je dan meer zoeken in het welzijn. Bijvoorbeeld door een ingrijpende medische situatie, een ongeluk, een zwangerschap of een andere sterke interesse, zoals het volgen van een opleiding. En als laatste zou ook de partner een doorslaggevende reden kunnen zijn, omdat jouw medewerker dan misschien meeverhuist naar een andere locatie.

Externe en interne oorzaken

Wij kunnen niet zoveel veranderen aan de laatste oorzaken, maar wel aan de tevredenheid. En die tevredenheid is hoger wanneer mensen goed in hun vel zitten. Je doet er goed aan om je mensen te Binden & Boeien. Rondje Horecapersoneel brengt voor jou in kaart hoe je dat moet doen en helpt je hierbij, zodat juist jij die alternatieve mogelijkheid bent.

Wil je meer weten? Stuur een mailtje naar advies@rondjehorecapersoneel.nl

Rondje Horecapersoneel maakt op deze website gebruik van cookies. Een cookie is een eenvoudig klein bestandje dat met pagina’s van deze website en/of Flash-applicaties wordt meegestuurd en door je browser op je harde schrijf van je computer wordt opgeslagen. Wij maken gebruik van technische cookies ( noodzakelijk voor de technische werking van de website) en analytische cookies (om gebruiksgegevens te verzamelen). Wij mogen gebruik maken van technische cookies maar u heeft het recht om te kiezen of u ook analytische inschakelt . Als u deze cookies inschakelt, helpt u ons om u een betere ervaring te bieden . Privacy policy