Roddelen ontstaat vaak door onzekerheid. Niet weten waar je aan toe bent of een behoefte aan controle zorgen ook voor roddelen.

Je hebt twee vormen van roddelen: het opzettelijk slecht praten over iemand zonder dat diegene erbij is of het praten over iemand zonder dat diegene erbij is.

”Al sinds de oertijd is roddelen een goed middel om informatie in te winnen.”

Roddelen in de eerste vorm kan gaan over het verspreiden van onwaarheden, het creëren van groepjes, manipulatie, pesten en kwaadsprekerij. Dit wil je echt niet in jouw zaak. Het zorgt namelijk voor lagere productiviteit, meer ziekteverzuim, verminderde sfeer, hoger verloop en medewerkers die niet meer open naar elkaar zijn. Als je dit soort zaken ziet verergeren dan weet je dat er sprake is van een ongezonde roddelcultuur. Er is vijandigheid en een wij-zij-sfeertje.

Toch heeft roddelen ook voordelen. Stel je eens voor: het is al de zoveelste keer dat Medewerker bediening Bart een bestelling vergeet. De runner Rik en barman Joris storen zich hier enorm aan. Zodra medewerker bediening Roos binnenkomt vragen Rik en Joris of Roos het ook zo waardeloos vindt dat Bart de bestelling steeds vergeet. “Hij heeft net nog een training gehad, dus daar kan het niet aan liggen”, zegt Roos. Roos vertelt vervolgens in vertrouwen aan Rik en Joris dat Bart drie weken geleden een klap op zijn hoofd heeft gehad van zijn broer en een zware hersenschudding heeft. Nu begrijpen Joris en Bart het beter en hebben zelfs wat medelijden. Bart heeft ook eens een hersenschudding gehad en hij weet wat dat met je doet. Diezelfde middag gaat Bart een praatje maken met Rik, om zijn begrip te tonen.

We roddelen al een tijdje. Al sinds de oertijd is roddelen een goed middel om informatie in te winnen. Sterker nog; het was noodzakelijk om te kunnen overleven. Wie deed wat, wie was te vertrouwen en voor wie moest je oppassen! En eigenlijk heeft roddelen nog steeds die functie. Drie voordelen van roddelen:

1. Roddelen zorgt voor een betere onderlinge band, want het zorgt voor gedeelde informatie en meer samenhang
2. Roddelen versterkt normen en waarden, want door over elkaar te praten wordt duidelijk wat wel en niet geaccepteerd wordt
3. Roddelen verlaagt stress, omdat je problemen tegen een ander kunt aanhangen en herkenning kunt zoeken

Roddelen zorgt voor meer werkplezier, maar het is wel belangrijk om als leidinggevende of of ondernemer de juiste balans te zoeken. Zo voorkom je dat het roddelen overslaat in een negatieve roddelcultuur. Als er teveel geroddeld wordt is het niet handig om een app te sturen waarin je aangeeft dat het roddelen moet stoppen. Je zult het stapje voor stapje moeten aanpakken om het onderlinge vertrouwen te sterken.

Het beste kun je zelf het goede voorbeeld geven door open en transparant te zijn over zoveel mogelijk. Dit vult de onzekere ruimte op. Maak ook gerust een praatje bij de afwas, maar bewaar wel wat afstand, zodat je geen ruimte laat voor een negatieve roddelcultuur waar je zelf onderdeel van bent geworden. Zo kun je jouw geloofwaardigheid en betrouwbaarheid vasthouden en tegelijkertijd op de hoogte blijven van belangrijke zaken.

Joyce Vastenhouw is initiatiefnemer van Rondje Horecapersoneel. In maart 2019 presenteerde zij haar praktische boek ‘Binden & Boeien op de kaart’. Joyce heeft Rondje Horecapersoneel opgezet om binnen de horeca ondernemers, medewerkers én gasten te “Binden & Boeien”.

Download onze brochure!

Laat uw gegevens achter en u ontvangt per e-mail een link naar onze brochure met daarin een overzicht van onze dienstverlening, inclusief de door ons gehanteerde prijzen.

Bedankt! U ontvangt een download-link per e-mail.

Rondje Horecapersoneel maakt op deze website gebruik van cookies. Een cookie is een eenvoudig klein bestandje dat met pagina’s van deze website en/of Flash-applicaties wordt meegestuurd en door je browser op je harde schrijf van je computer wordt opgeslagen. Wij maken gebruik van technische cookies ( noodzakelijk voor de technische werking van de website) en analytische cookies (om gebruiksgegevens te verzamelen). Wij mogen gebruik maken van technische cookies maar u heeft het recht om te kiezen of u ook analytische inschakelt . Als u deze cookies inschakelt, helpt u ons om u een betere ervaring te bieden . Privacy policy