Erkenning en Feedback voor jouw medewerkers:

werken net als zon, water en een beetje mest voor de plant.

Ze gaan er allebei van groeien! 

 Samen met een vriendin loop ik door een winkel met horeca. De eigenaresse is samen met een jonge medewerkster de boel aan het opfrissen.

Wij willen bij deze gelegenheid lunchen. “Nou dat kan zeker’’, ondanks de kluswerkzaamheden is de eigenaresse erg gastvrij.  Zij maakt onze lunch klaar en intussen mogen we rondkijken in de zaak. Voordat we dat kunnen doen, vertelt ze ons dat haar jonge medewerkster zich nog moet ontwikkelen in het contact met de gasten, ‘’daar is ze nog niet goed in’’ zegt  de onderneemster vrijuit. “Ze is nog erg verlegen en als jullie haar nou even wat vragen stellen, dan kan ze een beetje oefenen”, vervolgt de onderneemster. De constante aanwezigheid van de betreffende medewerker is in deze een opmerkelijk detail te noemen.

Haar feedback is vast goed bedoeld richting de jonge medewerkster. Ze wil haar kersverse medewerkster misschien vooruit helpen in het contact met de gasten. Voor mijn vriendin en mij voelt dit nogal ongepast. Op deze manier iemand uit je team van feedback voorzien is niet wat écht werkt. De medewerkster kleurt rood in haar gezicht en kan met haar verlegenheid niet uit de voeten. Er is geen resultaat. Sterker nog, zo werkt feedback de verkeerde kant op. Jammer, jammer….. mislukte poging om deze jonge medewerkster in haar zelfvertrouwen te laten groeien.

Hoe geef je feedback dan wél? Vijf tips:

  1. Feedback geef je in een 1-op-1 gesprek, dus niet in aanwezigheid van gasten of collega’s: “Zullen we samen even gaan zitten? Ik wil graag samen bespreken en van jou horen hoe het gaat?”

  2. Voordat je iets zegt dat negatief kan overkomen heb je al vaker iets positiefs gezegd. Dat zorgt voor een sfeer van vertrouwen en respect: “Ik zie dat je gastvrij en vriendelijk bent naar de gasten, van mij mag je nog meer initiatief nemen om gasten advies te geven over de menukaart. Dat kun je prima!”  

  3. Draai er niet te lang om heen, feedback is een leerpunt. Daar zijn bijna alle mensen blij mee: “Vandaag zat je er volgens mij lekker in! Let je ook op de gasten die snel willen betalen?”

  4. Geef concrete feedback. Speel de bal en niet de man! Zeg welk gedrag je graag meer wilt zien. Zeg je bijvoorbeeld tegen iemand: “Je moet attent zijn voor de gasten” maak dit dan concreet: “Ik zou graag zien dat je vaker een lach laat zien bij onze gasten, dat helpt om ze een gastvrij gevoel te geven”

  5. Luister ook goed naar de reactie van je medewerker. Hoe landt de feedback en hoe denkt iemand zich dit nieuwe gedrag eigen te kunnen maken? “Kan ik je helpen hoe je je op dit punt verder kunt ontwikkelen ?”

Feedback gaat er dus niet alleen om iemand te wijzen op hetgeen niet goed gaat. Het gaat erom de ander te laten zien waar je nog in kunt groeien. Zo werkt feedback namelijk wél, je bouwt aan het zelfvertrouwen van je medewerker.

Wil je meer weten hoe je jouw medewerkers van goede feedback kunt voorzien ? Feedback waar ze van gaan groeien. Zodat jouw team gaat groeien?  En daardoor gaat draaien als een topteam ? Een topteam dat ook weer werkt als een magneet voor het aantrekken van nieuwe mensen in je team?

Ik help je daar graag bij. Niet door te zeggen dat je het nu niet goed doet of te zeggen wat je fout doet. Nee, want zo werkt feedback voor jou als ondernemer ook niet;) Ik help je door je feedback te geven op een manier dat jij kunt groeien in je leiderschap. En goede leidinggevenden krijgen goede mensen in hun team.

Maak gerust een afspraak voor een kennismaking. Ik help je in een programma waarin je begeleid wordt naar een nieuwe situatie. En ik zorg ervoor dat jij als horeca ondernemer die nieuwe situatie kunt bestendigen. Geen oeverloze vergaderingen en geen vluchtige opbrengst, maar resultaten.

Groet, Bea

 

Rondje Horecapersoneel maakt op deze website gebruik van cookies. Een cookie is een eenvoudig klein bestandje dat met pagina’s van deze website en/of Flash-applicaties wordt meegestuurd en door je browser op je harde schrijf van je computer wordt opgeslagen. Wij maken gebruik van technische cookies ( noodzakelijk voor de technische werking van de website) en analytische cookies (om gebruiksgegevens te verzamelen). Wij mogen gebruik maken van technische cookies maar u heeft het recht om te kiezen of u ook analytische inschakelt . Als u deze cookies inschakelt, helpt u ons om u een betere ervaring te bieden . Privacy policy