Nog niet zo lang geleden stonden de kranten er vol mee; de horeca had een groot personeelstekort. Horecabedrijven haalden de meest creatieve fratsen uit om aan het beste personeel te komen en focusten steeds meer op het behouden van personeel, arbeidstekorten bleven maar groeien. Nu lijkt het volledig te zijn omgedraaid. Veel personeel wordt ontslagen en komt op straat te staan. De focus ligt meer op crisismanagement en zoveel mogen verdienen en besparen.

Horecabedrijven zijn aan het overleven. Gasten kunnen niet bediend worden of moeten het met minder doen. Bevlogen horecapersoneel twijfelt aan de toekomst van hun baan en over de toekomst van het bedrijf waar zij werken. Maar wie zegt dat dit de moeilijkste tijd is? Wie zegt dat we over een aantal weken de ergste tijd gehad hebben? Wie durft er nu nog vooruit te kijken?

Een crisis als deze in ongekend

Het is niet zo gek wanneer horeca ondernemers nu de handdoek in de ring te gooien of zoveel mogelijk afschalen. Er wordt dan geen geld meer uitgegeven en over het aantrekken of inwerken van personeel wordt helemaal niet nagedacht. Sterker nog: horeca ondernemers denken eerder aan reorganisaties en het voorlopig afscheid nemen van personeel. Tijdens de crisis van 2008 zagen we dat dit toch niet de beste strategie is gebleken, want de bedrijven die deze acties ondernamen, hadden vaak nog jaren nodig om het vertrouwen terug te winnen. Medewerkers herinneren zich nog maar al te goed hoe een horeca ondernemer zich tijdens de moeilijke periode gedroeg. Net als dat je als horeca ondernemer maar al te goed weet op welke medewerkers je in tijden van deze crisis kunt blijven bouwen.

Beter uit deze crisis dan jouw buurman

Het is verleidelijk om je nu te richten op de korte termijn. Maar het lijkt dus toch beter om keuzes te maken op basis van een lange termijn strategie. Een langetermijnstrategie met verschillende scenario’s die veel van jouw medewerkers vragen om successen te blijven behalen. Die antwoord op de vraag geven waarom je ooit bent begonnen, zodat je bestaansrecht behoudt. Die spirit die ervoor zorgt dat jij wél dat stapje extra kunt blijven zetten. Als je door vooruit te blijven denken straks +15 procent nieuwe gasten weet aan te trekken op basis van jouw missie, jouw bestaansrecht, dan kun je deze extra omzet en deze extra gasten nog jaren blijven verwelkomen.

Succes inspireert

Als je nu toch vooruit durft te denken dan zal je jouw medewerkers hiermee aansteken, zij zullen hierdoor gemotiveerder voor jou aan de slag gaan. Jouw medewerkers weten dan waar je met het bedrijf naartoe wil en waar zij aan bijdragen. Zij zullen zich hierdoor minder zorgen maken over de toekomst, omdat er een stip op de horizon staat. Het gaat om de focus, samen met jouw team de gezamenlijke vijand verslaan.

Medewerkers nu extra vatbaar voor Burn-outs

Veel talent blijft nu onbenut, terwijl je jouw medewerkers nu meer nodig hebt dan ooit. Zij hebben vaak talrijke ideeën, maar er is wel een probleem. Bij veel medewerkers hebben de eerste maatregelen er behoorlijk ingehakt. Het is vraagt enorm veel mentale flexibiliteit om niet te weten of en wanneer je weer mag werken, wanneer je weer open mag. Veel organisaties trokken al aan de bel en gaven tips om te zorgen dat je samen met het team de kans op burn-outs verkleint.

Geboeide medewerkers

Medewerkers zijn steeds minder geboeid door hun werk. Dat is eigenlijk niet zo gek, omdat veel medewerkers nu denken aan het behouden van hun basale levensbehoeften. Het gebrek aan sociaal contact met collega’s en gasten verandert het leven ook. De kans bestaat ook dat daardoor horecatalent overstapt naar een andere branche, waar het toekomstperspectief beter lijkt. De werkdruk blijft ook een belangrijke factor, maar wisselt ook sterk. Bij het ene bedrijf is er al zoveel personeel weg, maar is de werkdruk hoog en bij het andere bedrijf is er eigenlijk teveel personeel voor de hoeveelheid werk waardoor medewerkers minder te doen hebben.

Het is belangrijk om te blijven kijken naar de verdeling van werk, want daar valt nog steeds veel op te winnen. Horeca ondernemers doen er goed aan om medewerkers feedback te blijven geven over het functioneren en doelen te blijven stellen, zowel op individueel als op teamniveau. Om medewerkers geboeid te houden, helpt het om een doel te kiezen voor na de sluiting of na de crisis. Je kunt hier samen nu al aan beginnen. Als jullie dit consequent doen dan versterkt het de trots en het teamgevoel. Het kan op termijn het verschil maken tussen omvallen of overeind blijven en zelfs… als sterkste uit de strijd komen.

Wat speelt er

Blijf ondanks alles jouw missie voor ogen houden. Net als duidelijk blijven communiceren en echt luisteren. Veel horeca bedrijven weten niet meer waar ze het zoeken moeten. Ze weten ook niet meer hoe de medewerkers in de strijd zitten, zijn volledig bezet door crisismanagement en weten niet meer hoe zij hun medewerkers optimaal kunnen inzetten. De komende zullen de toekomst van jouw bedrijf bepalen. Grijp deze tijd aan om de strijd vol te kunnen blijven houden.

Wil je eens vrijblijvend doorspreken?

Rondje Horecapersoneel maakt op deze website gebruik van cookies. Een cookie is een eenvoudig klein bestandje dat met pagina’s van deze website en/of Flash-applicaties wordt meegestuurd en door je browser op je harde schrijf van je computer wordt opgeslagen. Wij maken gebruik van technische cookies ( noodzakelijk voor de technische werking van de website) en analytische cookies (om gebruiksgegevens te verzamelen). Wij mogen gebruik maken van technische cookies maar u heeft het recht om te kiezen of u ook analytische inschakelt . Als u deze cookies inschakelt, helpt u ons om u een betere ervaring te bieden . Privacy policy