Medewerkers overvragen is een goede manier om ontevredenheid in de hand te werken, maar medewerkers ondervragen is een nog beter ingrediënt voor ontevredenheid.

Wat is overvragen van medewerkers? 

Denk aan die goede medewerker die je steeds vraagt om iets voor je te doen. Je weet dan ook dat dit goed gebeurt. Toch is dit geen goed idee. Voor de medewerker kan dit een straf zijn, een straf voor het goede werk dat hij doet. Teveel uren laten draaien is ook overvragen. Meer dan 50 uur per week werken* levert nog maar weinig arbeidsproductiviteit op. *Stanford University

Het kan allemaal wél, maar niet allemaal tegelijk!

Naast de letterlijk benadering van overvragen zoals hierboven in ‘uren’ uitgedrukt kan er inhoudelijk ook sprake zijn van overvragen. Een kok die moet leidinggeven, maar hiervoor nog niet de nodige kennis en kunde heeft zal weinig zelfvertrouwen ervaren. De verwachting van de omgeving en de eigen inschatting van het eigen kunnen leveren spanning op. Dit kost aandacht en tijd. “Ah joh, volwassen kerel”, zeg je misschien. Toch doe je er goed aan om hier iets mee te doen, want ook deze kok kan zijn tijd en aandacht maar 1 keer verdelen.

Geen alternatieve tekst opgegeven voor deze afbeelding

 

Focus

De hele dag hoor en zie je dingen die je niet goed vindt gaan. En dat laat je weten ook. De bestellingen moeten sneller, het moet er beter uitzien en er moet altijd iemand voor de bar staan. ”Waarom zijn de tafels niet op tijd ingedekt?”, vraag je nog. Herkenbaar? Het is helaas in veel gevallen niet zo effectief. Het zal nogal diffuus zijn voor de medewerkers, want: ”wat wil je nou?”. ‘Choose your battles’ is een mooi gezegde dat van toepassing is op deze materie. Het kan allemaal wél, maar waarschijnlijk niet allemaal tegelijk!

Wat is ondervragen van medewerkers? 

Die hele leuke gastvrouw bij jou in de zaak doet het zo goed! De gasten houden van haar en zij zeurt nooit. Zonder dat je het doorhebt solliciteert deze gastvrouw op leidinggevende functies. Zij wilt namelijk doorleren, maar durfde dat bij jou nog niet aan te geven. Dit is een typisch voorbeeld van het ondervragen van deze gastvrouw. Juist als t goed gaat is het belangrijk om echt in gesprek te blijven! Daarnaast kan het zo zijn dat iemand wel al leidinggevende taken verricht maar nog steeds op de loonlijst staat als ‘barman’. Dat kun je tevens zien als ondervragen.

Het gaat om de juiste balans tussen overvragen en ondervragen. Maar hoe houd je dit nu bij?

1. Zorg dat je maandelijks een-op-een met de medewerkers spreekt. Op een rustige plek, zonder dat je gestoord wordt. Heb je een groter bedrijf? Zorg dan dat de teams van iedere leidinggevende niet te groot zijn.

2. Werk met goede rolomschrijvingen die aangeven wat de bijdrage van iemand is aan het bedrijf. Aan de hand hiervan kun je het gesprek aangaan over de dromen en ambities van de medewerker.

3. Zorg dat je wat doet met wat je hoort en vul geen dingen in voor jouw medewerker. “Daar ben je nog niet klaar voor”, zou je kunnen zeggen. Maak dat wel concreet! Wanneer dan wel? Wat moet de medewerker hiervoor doen? Wanneer kom je erop terug?

Dit zijn maar enkele voorbeelden van wijzes waarop je jouw aantrekkelijkheid als werkgever kunt versterken. Rondje Horecapersoneel kijkt naar jouw huidige aanpak en laat jou weten wat je goed doet en wat je beter zou kunnen doen. Hier gaan we samen gelijk mee aan de slag!

Geen alternatieve tekst opgegeven voor deze afbeelding

Joyce Vastenhouw is initiatiefnemer van Rondje Horecapersoneel. In maart 2019 presenteerde zij haar praktische boek ‘Binden & Boeien op de kaart’. Joyce heeft Rondje Horecapersoneel opgezet om binnen de horeca ondernemers, medewerkers én gasten te “Binden & Boeien”.

Download onze brochure!

Laat uw gegevens achter en u ontvangt per e-mail een link naar onze brochure met daarin een overzicht van onze dienstverlening, inclusief de door ons gehanteerde prijzen.

Bedankt! U ontvangt een download-link per e-mail.

Rondje Horecapersoneel maakt op deze website gebruik van cookies. Een cookie is een eenvoudig klein bestandje dat met pagina’s van deze website en/of Flash-applicaties wordt meegestuurd en door je browser op je harde schrijf van je computer wordt opgeslagen. Wij maken gebruik van technische cookies ( noodzakelijk voor de technische werking van de website) en analytische cookies (om gebruiksgegevens te verzamelen). Wij mogen gebruik maken van technische cookies maar u heeft het recht om te kiezen of u ook analytische inschakelt . Als u deze cookies inschakelt, helpt u ons om u een betere ervaring te bieden . Privacy policy