Valt het je op? De kranten en social media staan er vol mee. We moeten het zus doen en we moeten het zo doen om onze medewerkers gemotiveerd te (be)houden.

En “we gaan deze periode volledig inzetten op samenwerking”. “Wat bedoel je daarmee”, vraag ik. “Ja, dat iedereen beter met elkaar gaat werken naar 1 doel”. “Hoe bepaal je dat het ‘samenwerking’ is waar je het beste aan kunt gaan werken?”, vraag ik. Er volgt een antwoord met woorden als: ik, zie, ervaring en nodig.

Top-down initiatieven

We kunnen onwijs goed over onze medewerkers praten. We verzinnen de meest indrukwekkende trainingen en ontwikkelpunten en we weten bovendien heel goed waarom de mensen bij ons werken. Maar laat me een ding verklappen: we weten het niet.

Maar gaandeweg zijn er behoorlijk wat taken en verantwoordelijkheden bijgekomen. Echter zijn deze veranderende verantwoordelijkheden nooit in een goed gesprek aan bod gekomen.

Meer taken en verantwoordelijkheden

En het is heel begrijpelijk dat wanneer je 24/7 met je zaak bezig bent, je het idee hebt dat je exact weet wat iemand beweegt, maar schijn bedriegt. Zo vertelde de werkgever me over Juno. Juno functioneerde niet zoals gewenst, want zij nam haar leidinggevende verantwoordelijkheden niet op zich. Toen Juno in dienst kwam is er een redelijk goed startgesprek geweest. Maar gaandeweg zijn er behoorlijk wat taken en verantwoordelijkheden bijgekomen. Echter zijn deze veranderende verantwoordelijkheden nooit in een goed gesprek aan bod gekomen.

Duidelijkheid scheppen

Het zou dus best kunnen dat er nog een hoop onzekerheid en onduidelijkheid is over de taken en verantwoordelijkheden van Juno. En waarschijnlijk ben je het met me eens dat een gesprek hierover aangaan nu het beste idee is. Voor de leidinggevende voelt een gesprek hierover echter vreemd, want “dit is toch wel duidelijk”? Bij navraag is het voor Juno echter niet duidelijk dat zij deze veranderende verantwoordelijkheden ook daadwerkelijk heeft. Om hier verheldering in te brengen volgt er een gesprek waarin men bespreekt welke verantwoordelijkheden zijn veranderd en wat de nieuwe verwachtingen zijn, met als resultaat dat er nu een duidelijk beeld van de nieuwe verwachtingen is geschapen.

Omdat het werkt

De laatste weken heeft Juno grote sprongen gemaakt. De gasttevredenheid schiet omhoog en er is een hogere arbeidsproductiviteit tijdens haar diensten. Hopelijk gaan Juno en de werkgever niet weer wachten totdat het functioneren afzwakt.

Wel doen

Laten we gewoon massaal weer – regelmatig – mét onze medewerkers praten in plaats van over onze medewerkers. Rollen en verantwoordelijkheden veranderen, verwachtingen aan elkaar ook. Helderheid hierover zou voor iedereen prettiger zijn.

>> Neem contact op
a

Rondje Horecapersoneel maakt op deze website gebruik van cookies. Een cookie is een eenvoudig klein bestandje dat met pagina’s van deze website en/of Flash-applicaties wordt meegestuurd en door je browser op je harde schrijf van je computer wordt opgeslagen. Wij maken gebruik van technische cookies ( noodzakelijk voor de technische werking van de website) en analytische cookies (om gebruiksgegevens te verzamelen). Wij mogen gebruik maken van technische cookies maar u heeft het recht om te kiezen of u ook analytische inschakelt . Als u deze cookies inschakelt, helpt u ons om u een betere ervaring te bieden . Privacy policy