Of iets een goede training was is interessant. Bij een inspirerende en goede training zijn de medewerkers namelijk gemotiveerd om iets met de kersverse kennis te gaan doen.

Maar dan na ongeveer een maandje zakt de informatie weer weg. Er lijkt weinig meer over van het geleerde. Je zou kunnen denken dat de training dan toch niet goed genoeg was. Maar gelukkig is dit niet het geval, want met een beetje extra inzet, blijft het geleerd toch hangen.

”We hadden een paar maanden geleden nog een hele goede servicetraining, maar ja, nu is daar niet veel meer van over”

Om er zeker van te zijn dat het geleerde beklijft kun je de volgende 7 stappen doorlopen:

1. Een duidelijk doel

Zorg dat het trainingsdoel is afgestemd op het leerdoel en bespreek van tevoren met de trainer of de docent wat je kunt verwachten. Je zou af kunnen spreken jullie zorgen dat de Facebookbeoordelingen allemaal 4 of 5 sterren zijn. ‘Hoe’ je dit bereikt is dan onderdeel van de training.

2. Doe vooraf huiswerk 

Bereid jouw medewerkers voor op de training door drie keer informatie hierover te verschaffen, bijvoorbeeld door middel van een mail, in een gesprek of in een zelfgecreëerde videoboodschap als teaser.

3. Bepaal een individueel leerdoel

Zorg dat iedere medewerker weet wat hij of zij wil leren. Welke resultaten kan je van de medewerker verwachten na afloop van de training? Hoe kun je deze resultaten meten? Het is interessant voor een medewerker om te weten waar zijn of haar kracht ligt. Wat zorgt er voor een hoge beoordeling van een gast en wat juist niet?

4. Oefening baart kunst

Zorg vooraf en vooral achteraf voor dagelijkse herhaling van het geleerde. Is er een gastvrijheidstraining geweest? Focus dagelijks op een gezamenlijk doel en vier de successen.

5. Waarborgen en integreren

Stuur na een korte periode een interactieve samenvatting van de training en breng bijvoorbeeld door middel van een poll of een korte enquête de interactie op gang over het onderwerp. Je kunt hiervoor heel simpele apps downloaden of online gebruiken. Google zal je verder helpen.

6. Kennismateriaal

Zorg dat informatie en leermateriaal vrij toegankelijk is voor de medewerkers, zodat zij zich altijd tot dit materiaal kunnen wenden. Neem nieuwe werknemers gedurende het inwerktraject mee in deze opgedane kennis. Posters, foto’s, boeken, lesmateriaal, noem maar op.

7. Win-Win situatie 

Maak aan jouw medewerkers inzichtelijk wat het voordeel is van de opgedane kennis en wat er gebeurt als zij hiermee actief aan de slag gaan. En onthoud: niet sommeren maar enthousiasmeren!

Joyce Vastenhouw heeft Rondje Horecapersoneel opgezet om binnen de horeca, ondernemers, medewerkers én gasten te “Binden & Boeien”. Op 25 & 26 maart 2019 lanceert zij haar boek ”Binden & Boeien op de kaart”. Een recept voor onweerstaanbaar werkgeverschap.

a

Rondje Horecapersoneel maakt op deze website gebruik van cookies. Een cookie is een eenvoudig klein bestandje dat met pagina’s van deze website en/of Flash-applicaties wordt meegestuurd en door je browser op je harde schrijf van je computer wordt opgeslagen. Wij maken gebruik van technische cookies ( noodzakelijk voor de technische werking van de website) en analytische cookies (om gebruiksgegevens te verzamelen). Wij mogen gebruik maken van technische cookies maar u heeft het recht om te kiezen of u ook analytische inschakelt . Als u deze cookies inschakelt, helpt u ons om u een betere ervaring te bieden . Privacy policy